Hypopressive-koulutus

Kenelle: Pilatesohjaajille
Laajuus: 5 tuntia (perus- ja jatkomoduuli)
Ajankohta: 21.1.2018 klo 10-16
Paikka: Otahalli, Espoo
Hinta: 150 € (sis. ALV, kolutusmateriaalin, e-kirjan (PDF) ja kahvitarjoilun)
Koulutus on peruttu. Voit jättää meille yhteystietosi, jos haluat tiedon seuraavasta Hypopressive-koulutuksesta: toimisto@terveysverkko.fi tai yhteydenottolomake.

Hypopressive-koulutus kuvaHypopressive-tekniikka sisältää sarjan hengitys- ja asentoharjoituksia, jotka kohdistuvat erityisesti kehon keskustan syviin lihaksiin. Hypopressive-tekniikalla vähennetään vatsaontelon sisäistä painetta ja harjoitetaan vatsalihaskorsettia. Hypopressive-harjoitukset stimuloivat lantionpohjan sekä ydintuen refleksinomaista aktivoitumista. Tämä on suurin ero Hypopressive-tekniikan ja muiden ydintukea harjoittavien tekniikoiden välillä. Muissa tekniikoissa yllämainittuja lihaksia aktivoidaan tahdonalaisesti.

Hypopressive-tekniikan merkittävimpiä hyötyjä

  • erilaisten vammojen ja toimintahäiriöiden ennaltaehkäisy ja kuntoutus (laskeumat, virtsankarkailu, tyrät)
  • lantionpohjan ja vatsalihasten lihastonus paranee
  • hengitystekniikka syvenee ja paranee
  • ryhti paranee
  • synnytyksestä palautuminen nopeutuu
  • seksielämän paranee tunnon ja verenkierron parantuessa

Taustaa

Belgialainen fysioterapeutti Marcel Caufriez kehitti Hypopressive- tekniikan 1980-luvulla keinoksi kuntouttaa synnyttäneiden naisten lantionpohjan lihaksia ja vatsalihaksistoa ilman kirurgiaa, sekä parantamaan toimintahäiriöitä kuten laskeumia ja virtsankarkailua.matalan paineen vatsalihasharjoituksilla (Hypopressive Abdominal Exercises). Tavoitteena oli kehittää kokonaisvaltainen kuntoutustekniikka, joka poistaisi lantionpohjaan kohdistuvaa vatsanontelon sisäistä painetta.

Metodin hengitystekniikka on samankaltainen kuin joogassa teetetyn Uddiyana Bandha -harjoituksen kanssa. Molemmissa hengitystekniikoissa suoritetaan hengityksen pidätys, jonka johdosta vatsaonteloon syntyy negatiivinen paine/tyhjiö.

Myöhemmin Hypopressive-tekniikkaa alettiin kehittää myös ennaltaehkäisevään tarkoitukseen. Sitä tarjottiin liikunta-, kuntoilu- ja urheilualan ammattilaisille keinona parantaa urheilusuoritusta ja ennaltaehkäistä vammoja. Tekniikan tuomat hyödyt ovat vauhdittaneet lajin kehitystä, ja niin

Kouluttaja: Suvi-Maria Helin